In Blogs

Agile werken is voor veel bedrijven een manier om Lean doelstellingen te behalen. Een goede keuze. Alleen benutten bedrijven daarbij niet alle voordelen van Agile werken. Omdat de klant niet betrokken wordt in het maakproces. 

De workflow optimaliseren door de klantvraag centraal te zetten. Zo min mogelijk hand-overs (taak overdrachten) en ques (wachtrijen). Niet pushgericht werken, maar pull gericht. Én leren van wat je doet. Dat is Lean in een notendop.

Agility is een goede manier om die Lean doelstellingen te behalen. Bij Agile werken maak je een team zelfstandig verantwoordelijk om een klantwens te realiseren. Door kleine stappen te zetten, blijven de teams dichtbij de klantvraag. Helaas zijn de meeste organisaties al tevreden als ze zien dat Agile werken zorgt voor een betere flow. Maar er is veel meer winst te behalen als een team zich houdt aan álle spelregels van Agile werken.

Reviews

Het gaat ongeveer zo. Het fictieve bedrijf Vrieskoop Mobility heeft Lean ambities en maakt daarom een team zelfstandig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe vervoersoplossing voor Schiphol. Het team gaat in gesprek met de luchthaven en bepaalt samen met de klant, aan de hand van de vraag, een oplossing. Een zelfrijdend minibusje, bijvoorbeeld. Inclusief opleverdatum en beoordelingscriteria.

De oplevering slaagt binnen de tijd en alle criteria zijn behaald. De workflow was optimaal. Maar was dit nou werkelijk de beste, meest effectieve oplossing voor het probleem? Of hadden een stel riksja’s met studenten op de trapper het vervoerprobleem effectiever en goedkoper op kunnen lossen? Weet je niet. Want de oplossing was al gekozen, en de klant wachtte verder gewoon af tot de oplossing werd opgeleverd.

Het beste binnen de mogelijkheden

Het alternatief is om de klant écht te betrekken bij het maakproces. En daar is een beetje lef voor nodig. Laat je klant een droom schetsen (bijvoorbeeld: veel mensen snel van A naar B brengen) en ga samen aan de slag. Dat is alles. Bepaal vooral nog niet waar die droom aan moet voldoen. Dat komt allemaal later. Eigenlijk is Agile werken één groot experiment. Een klant zal onderweg vragen: maar wat krijg ik dan? Het enige juiste antwoord is: dat weten we nog niet. Wat we wel weten is dat we het beste leveren binnen de mogelijkheden die we hebben. De klant bepaalt stapsgewijs, door middel van reviews, wat dat is.

Om te weten of je echt Agile werkt is het goed om een aantal zaken in het achterhoofd te houden. Praat allereerst nooit op voorhand over het eindproduct. Je weet immers nog niet wat dat gaat zijn. Praat ten tweede nooit over deelopleveringen of halffabricaten. Een review-moment heeft altijd een product dat de klant kan testen. Een karretje met wielen, bijvoorbeeld. Op basis van feedback ga je vervolgens verder. Zorg er tot slot voor dat je altijd direct contact hebt met de klant en eindgebruikers. Zij kunnen jou het beste vertellen wat de beste volgende stap is om een nóg beter product te maken.

Als teams zich aan deze regels houden, is Agile werken een methode die verder gaat dan Lean. Met niet alleen een efficiëntie workflow als resultaat, maar óók het best mogelijke product. Dubbel winst.

Recommended Posts
0