In mijn vorige blog schreef ik over Modern Agile, het hardcore Agile model van Joshua Kerievsky. Het model is gebaseerd op vier principes: waarde toevoegen (1), experimenteren en leren (2) veiligheid als voorwaarde (3) en mensen ‘awesome’ maken (4). Vandaag wil ik inzoomen op die ‘awesome’ mensen, in mijn ogen de belangrijkste voorwaarde voor een waardevol product.
Een paar weken terug was ik op bezoek bij een vriend in Broekland, het dorp waar ik ben opgegroeid en tien jaar geleden opnieuw met mijn gezin neerstreek. Ik was op de motor. Eindelijk weer. Het ding laat me nogal eens in de steek, maar op die dag liep mijn Honda CB 650 uit 1981 als een zonnetje. Die kans wilde ik niet onbenut laten. Het was mijn zevende ritje dit jaar.
Ultieme motorbeleving
Met de vriend in kwestie kwam ik tijdens de koffie over mijn motor te spreken. Zoals dat dan gaat bij mannen. Hij was van mening dat het ding me niet staat. Zijn belangrijkste punt: de maatvoering. Ik was te groot en de motor te klein. Of eigenlijk allebei. Hij maakte me erop attent dat ik voor driehonderd euro meer een fatsoenlijke 1000 cc motor had kunnen kopen. Hij vond dit meer een grote brommer in plaats van een motor. Al met al geen beste koop, zei hij. Ik raakte niet van slag en counterde vol zelfvertrouwen.
Ik zei: “Je hebt misschien gelijk, maar deze Honda doet precies wat ik wil. Ja, hij is misschien wat klein en krakkemikkig en het vermogen is ook niet denderend, maar daardoor heb ik het gevoel dat ik continue knetterhard ga. Ik rijd door de beperkte snelheid dus relatief veilig, terwijl de adrenaline wel door mijn lichaam giert. En daarbij: hij maakt lekker veel herrie, wat ik eigenlijk ook te gek vind. Deze Honda CB 650 geeft mij al met al de ultieme motorbeleving. Ja, het kan aan honderdtachtig kanten beter, maar voor mij is dit een topmotor.”
Awesome gebruikers
Om maar aan te geven: als motorbouwer kun je ernaar streven om de meest geweldige motor ooit te maken (de motor die de vriend in kwestie mij adviseerde), maar dat wil nog niet zeggen dat die ‘masterpiece’ ook als zodanig wordt ervaren door gebruikers. Voor mij is de Honda CB 650 perfect, vandaar ook dat ik het gratis advies in de wind sloeg.
Toen ik het boek Badass – Making users awesome (een aanrader) las, vielen de puzzelstukjes in elkaar. In het boek las ik over een situatie waarbij een productteam werkt aan een mobiele applicatie. Wat gebeurt er als dat productteam niet het best mogelijke product, maar awesome gebruikers als uitgangspunt neemt? Komen zij dan iedere week met een update vol verbeteringen? Het antwoord is nee. Met de updates wordt de app misschien wel beter en beter, maar gebruikers zitten helemaal niet te wachten op een wekelijkse update vol veranderingen.
Wat is waarde?
Waarom denk je dat de site van Booking.com er al jaren hetzelfde uitziet? Mensen zijn verkocht aan het (rommelige) design, terwijl er vast allerlei argumenten op te voeren zijn om ingrijpende veranderingen door te voeren.
Een top product versus awesome gebruikers. Het is een subtiel, maar tegelijkertijd wereld van verschil. Wat is nou echt waarde? Volgens mij is dat de belangrijkste vraag als je met een productteam aan de slag gaat. Het is niet die jas of die broek, maar de persoon die vol zelfvertrouwen de trap af komt. Of die man die vol adrenaline door het Sallandse landschap scheurt. Als dát je lukt als productmaker, is je product pas echt geslaagd.
PS: Wil je hier zelf mee aan de slag? Gebruik het woord ‘awesome’ dan letterlijk (“Jongens, maken we onze klanten hier awesome mee?”). Het is een stok achter de deur voor jezelf en je team om er voortdurend scherp op te zijn.
Nog een PS: Natuurlijk kan je als organisatie je medewerkers ook awesome maken. Hoe? Daar kom ik in mijn volgende blog graag op terug.